Nieuwe app als de Tinder voor de zakelijke markt

Nieuwe mensen ontmoeten is in het tijdperk van de social media makkelijker dan ooit. De zakelijke markt ligt op het gebied van het nieuwe ontmoeten nog grotendeels braak. Terwijl de behoefte aan ontmoetingsapps op zakelijk gebied minstens net zo groot is als thuis. Dat constateerde ook Marc van Ballegooijen. Hij bedacht daarom de mobiele applicatie HandShake. Voor de app heb je alleen een smartphone LinkedIn-profiel nodig.

Apps verdwijnen weer

Wat zonde van al die app-ontwerpen, dacht Van Ballegooijen, en ging zelf een oplossing ontwikkelen. ‘’Ik ben nieuwsgierig van aard en kom vaak op zakelijke bijeenkomsten. Apps die ze je dan aanbieden, verdwijnen als eerste van je telefoon na zo’n bezoek. Want je kunt er gewoon niks meer mee na zo’n event. Bovendien ben ik nog geen simpele app tegengekomen waarmee je interessante mensen bij jou in de buurt van tevoren kunt selecteren.”

Bezoekers in de lobby

Het idee voor de nieuwe app ontstond in een hotellobby, wachtend op een zakelijke afspraak. Van Ballegooijen was benieuwd naar wie er om hem heen zaten en wat zij zakelijk gezien voor elkaar zouden kunnen betekenen. Hij is een persoon die makkelijk contact maakt. Toch stapt ook hij niet zomaar op iedereen af. In dat hotel formuleerde hij een vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat mensen die in de buurt zijn via de juiste zakelijke informatie, elkaar kunnen selecteren en op dezelfde dag nog met elkaar kunnen afspreken?”

Zakelijke ontmoetingsapp

Zijn antwoord luidt: HandShake. Een ontmoetingsapp die professionals overal via hun LinkedIn-profiel en door middel van locatie op gemakkelijke wijze met elkaar in contact kan brengen. En het is zeer eenvoudig in gebruik. ‘Hou het simpel’ stond gedurende het gehele ontwikkelproces voorop. Verschillende organisaties hebben de applicatie voor hun event al ingezet als service voor hun bezoekers. Zo was 25 procent van alle bezoekers van het event van MVO Nederland afgelopen jaar via de app actief aan het netwerken.

Waarde toevoegen met volume

Of de app een succes wordt is spannend. Het zou zomaar eens een vaste app op de telefoon van iedere zakenman en -vrouw kunnen worden. Maar alleen als zij er de meerwaarde van inzien. En die meerwaarde neemt toe met het gebruik. Dat Tinder tot de beste dating-apps behoort, is naast de gebruiksvriendelijkheid vooral te danken aan de wereldwijd 40 miljoen actieve gebruikers. Het uiteindelijke doel van de app van Van Ballegooijen is om zoveel mogelijk actieve gebruikers te krijgen die elkaar zakelijk kunnen vinden.

(bron: CustomerTalk)