Public affairs & lobby, crisismanagement
Belangen en reputatie
Public affairs is voor ons het behartigen van de belangen van een branche of vereniging. Met public affairs spelen we strategisch in op veranderingen in de maatschappij en de publieke opinie. Public affairs speelt ook in op politieke besluitvorming, dan wordt het vaak lobbyen genoemd.
Het bepalen van doel, strategie en tijdpad zijn bij public affairs een eerste stap. Vaak betreft het langdurige trajecten waar een lange adem bij nodig is. Voor het welslagen van public affairs is stakeholdersmanagement verder een vereiste: wie doen er toe, wie zijn beïnvloeders en stakeholders en welke mutaties doen zich binnen die groepen voor? Daarnaast moet de politieke besluitvormingsagenda steeds in beeld zijn. De media zijn in toenemende mate een factor van belang. Om in deze dynamische omgeving effectief invloed uit te oefenen, begeleiden wij hierin onze opdrachtgevers. We helpen bij het scherp krijgen van belangen en doelstellingen en bieden toegang tot ons netwerk van public affairs specialisten.
Crisismanagement
In een crisis komt het er écht op aan. Hoe reageert een branche of vereniging onder hoge druk en op onverwachte media-aandacht? Iedere organisatie kan er mee te maken krijgen. Een crisis kan grote impact hebben op het imago, de reputatie van bestuurders en leden van onze opdrachtgevers.
Het kennen van alle feiten is voor effectief crisismanagement cruciaal. Snelle communicatie is van belang, die bovendien open en altijd eerlijk is. Geen paniek en een beheerste aanpak zijn vereist. Stakeholders, leden en medewerkers moeten steeds optimaal betrokken en geïnformeerd zijn. Zodra een communicatieboodschap is vastgesteld treden wij (of onze partners) met goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen daadkrachtig op. Daarmee helpen we onze opdrachtgevers regie te houden op communicatie in tijden van crisis. En voorkomen we dat hun reputatie (verder) wordt aangetast.